Připravovaný dokument Záhada lokálek se věnuje osudu Kozí dráhy

listopad 2016

Dlouhá léta oblíbená, v současné době nefunkční, železniční trať Děčín-Telnice, tzv. Kozí dráha, je v Ústeckém kraji čím dál ožehavějším tématem. Problematika se dostala i do hledáčku kamer: reportáž o Kozí dráze vznikla v rámci dokumentárního projektu Záhada lokálek, který zaměřuje na bližší podrobnosti současné situace regionálních tratí.

Natáčení probíhá od jara letošního roku, Ústecký kraj štáb Záhady lokálek navštívil několikrát. Vyjádření ke krajské strategii regionální dopravy filmařům poskytli mimo laické i odborné veřejnosti i staronový hejtman Oldřich Bubeníček, náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek či senátor Jaroslav Doubrava.

Hlavním záměrem dokumentárního projektu je dlouhometrážní film o historii, současném stavu a souvislostech provozu regionální dopravy v celé České republice. „Kraje jsou určujícím činitelem současné situace,“ vysvětluje strategii autorka projektu Andy Primusová. „Zájmem projektu je podpora a oživení železniční dopravy, především lokálek. Záhada spočívá v tom, že ačkoliv existují objektivní a racionální důvody pro jejich zachování, dlouhodobě dochází k často nesmyslné redukci.“ To je také důvod, proč Primusová připravila krátkou reportáž: „Smysl projektu leží v dokumentaci současnosti. Vzhledem k tomu, že do filmu se dostane jen malá část veškerého natočeného materiálu, je škoda nevyužít ho ke kratším dokumentárním formám.“

Kozí dráha je aktuálním problémem. Provoz je zastaven od loňského října, od prosince 2015 je trať v dlouhodobé výluce. Důvodem je uvolnění několika kamenů z pískovcového masivu a následného pádu na trať v úseku 200 metrů nedaleko Děčína – Oldřichova. Z veřejně dostupných Zápisů jednání Dopravní komise města vyplývá, že důvodem k neobnovení provozu je nutnost nákladné sanace daného svahu. Uzavření tratě stále budí vášně u odborné, ale také laické veřejnosti.

Provoz na Kozí dráze byl zahájen v roce 1871 v úseku Děčín – Teplice. V polovině nultých let došlo ke změnám v jízdním řádu, čímž došlo k odlivu cestujících. Od roku 2007 na ní tehdejší vedení kraje přestalo osobní dopravu objednávat, i přes výrazný nesouhlas cestující veřejnosti. Na trať se pravidelné vlaky vrátily až v roce 2013, v omezeném úseku, Děčín – Telnice, jako jedna z turistických linek, kdy je doprava objednávána pouze sezónně v rekreačním modu.

Sdílej