Ministerstvo dopravy se v uplynulých dvou létech rozhodlo „zasáhnout“ do zavedených rychlíků Luhačovice – Praha, lidově zvaných „Plívy“. Pravdou je, že na nich byly řazeny nejstarší vozy řady B (řečené „koženky“) a jejich různé variace. Rychlíky „vymetaly“ na koridoru stanice nižšího řádu (Červenka, Mohelnice, Přelouč atd.), přes to všechno byly slušně obsazené.

Klientelu tvořili zejména méně nároční cestující na středně dlouhé vzdálenosti (třeba ze Zlínska, či Přerovska do Zábřehu na Moravě) nebo cyklisté využívající prostornou kapacitu pro jízdní kola bez nutnosti zbytečných povinných rezervací a přestupů.

Když něco funguje, je třeba s tím něco udělat. Z „Plívy“ se stal „Slovácký expres“. Co všechno přinesl a co naopak odnesl?

Odnesl poslední dva opravdu slušné vlaky kategorie IC/Ex, a to „Šohaj“ z Veselí nad Moravou a „Zlínský expres“ ze Zlína. Tyto vlaky byly sice jen dva, přesto jely ráno do Prahy a odpoledne z Prahy, ale byly výborně využitelné pro cesty z Moravy do Čech a zpět „na otočku“. To, co jezdí místo nich (byť ve stejné trase), je těžký propad v rychlosti i v kvalitě.

Odnesl také poslední přímé spojení severu Olomouckého kraje (Mohelnicko, Šumpersko) se středem až jihem Moravy (Přerovsko, Zlínsko, Slovácko). V relaci Přerov – Zábřeh, kde ještě začátkem tohoto století jezdily běžně 2 přímé vlaky za hodinu (osobní a rychlík), dnes jezdí 2 přímé vlaky denně (první ranní rychlík a jeden večerní osobní vlak).

Nepočítám LEO Express, který je bohužel málo kapacitní a ceny jeho jízdenek se šplhají zejména ve špičce k astronomickým částkám. Jednoduše: Cestující, přesedejte. Možná Vám to neujede. No a třeba s kolem přesedat na super úzkých schodech v nepovedené olomoucké stanici (po tzv. „rekonstrukci“), ideálně v tlačenici? Zážitek za odměnu.

Odnesl i možnost přepravy kola bez neoblíbené povinné rezervace.

Přinesl naopak podivné zastávky typu Přelouč, kam z Moravy necestuje téměř nikdo, a cestující z Moravy jsou takovými zastávkami jen zbytečně zdržováni.

Přinesl též značné problémy do oblasti Uherského Brodu, kde není po další „zdařilé“ akci SŽDC dostatek kolejí na křižování vlaků, takže časově zcela posunuté rychlíky do Luhačovic úplně nabouraly zažité vazby regionálních osobních vlaků.

Přesto Ministerstvo dopravy ČR zřejmě stále trápí, že přes opravdu „těžký kalibr“ neodradilo dostatek cestujících a za účelem úplné likvidace spojení jižní a střední Moravy s Prahou je třeba „přitvrdit“. A to kluci umí. Když to nejde, jistě nějaký „taktik“ poradí.

První přímý ranní „Expres“ z Prahy přijíždí do Přerova v 9:44 (tři čtvrtě na deset dopoledne) a poslední krásně symetricky v 21:44 (tři čtvrtě na deset večer). Co se děje těch 12 hodin mezi tím (od večera do dopoledne dalšího dne)? Inu nic, vlaky prostě nejezdí!

Tedy jezdí – samozřejmě! Můžete zvolit buď LEO Express s nejistotou, zda se vejdete (navíc noční pauzu má taky), a pokud ano, tak za několikanásobek jízdného ČD nebo můžete jet i s přestupem v Olomouci. Tři čtvrtě hodiny v zimě na Olomouckém nádraží mezi bezdomovci – proč ne?

Ano, jedním párem spojů jezdil i RegioJet. Už také přestal. Zřejmě aby propad kvality spojení dostatečně zdůraznil a nenarušoval jej nemístnou kvalitou a rychlostí, kterou si cestující v této trase jednoznačně nezaslouží.

Jak to bylo dosud?

Třeba tak, že poslední noční vlak „Silesia“ odjížděl ještě podle minulého jízdního řádu ve 22 hodin z Prahy, s příjezdem do Přerova kolem 1 hodiny ráno. „Silesia“ jezdí stále, tak jako všechny ostatní vlaky spojkou kolem Přerova (ano, zastávku v Předmostí samozřejmě nechceme a nepotřebujeme).

Posledním vlakem, který narušoval noční mrtvolný klid v bývalém železničním uzlu (dnes provinčním nádraží) Přerov, byl noční „Chopin“ z Polska do Rakouska (a zpět). Jak jej zlikvidovat, když nemůže Přerov nikudy objet? Snadná pomoc – může přeci projet!

Tak poprvé v poválečné historii Přerova došlo k definitivní a úplné likvidaci kvalitní dálkové dopravy a zejména noční rychlíkové dopravy. Přerov se stal nově nádražím, kde o půl dvanácté dojede poslední „flamendrák“ z Olomouce a po něm se nádraží zavře a zhasne.

Další vlak jede za téměř 5 hodin. Takže proč mít otevřené nádraží, že? Co se týká osobních vlaků, pan Tomík (KIDSOK) hbitě zlikvidoval i jeden z posledních nočních spojů do Přerova ze strany Hranic na Moravě, takže pokud by třeba někdo v létě (tj. za slunce svitu) ve 20:40 dorazil do Ostravy na hlavní nádraží s úmyslem odcestovat do Přerova, tak si může rovnou hledat v Ostravě hotel.

Slušní lidé přeci chodí v 8 hodin večer spát, takže z Ostravy (300 000 obyvatel) do blízkého Přerova (40 000 obyvatel) žádný večerní spoj zřejmě není třeba. Když už, tak nanejvýš do Hranic (23:34) a pokračování do okresního města taxíkem.

Nakonec z Prahy taktéž – „Rx“ Moravan přijíždí do Olomouce v 0:43, a protože na střední Moravě končí, nic mu nebrání dojet do Přerova. Ale proč, když tam už je na nádraží zamčeno a zhasnuto …

Z jakéhosi důvodu noční vlaky sice jsou, ale do Přerova nesmí dojet. Nebo jej musí objet, a ten jediný, který mezi severem a jihem Moravy prostě nemůže Přerov objet, tak musí bez zastavení projet. Jako daňový poplatník uděluji Ministerstvu dopravy ČR čistou pětku.

Kdybych měl pravomoc rozhodovat o osobní zodpovědnosti, pracovníci příslušného odboru ministerstva odpovědní za objednávku dálkové železniční dopravy, by si zítra ráno mohli přijít už jen vyklidit skříňku.

Totéž by si zasloužili představitelé města Přerov v čele s „panem primátorem“, kteří sice prožívají hystericky cokoliv, co se šustne kolem stále nedokončené dálnice D1 (z celé ČR od polské hranice po Prahu chybí poslední úsek logicky také v Přerově), nicméně to, že jim do města přestávají jezdit vlaky, je jim srdečně jedno. Gratuluji. Hůř nikdy nebylo a snad už být ani nemůže. Nebo ano?

Text: Ing. Tomáš Tužín

Sdílej